Ada Colau Ballano

Alcaldessa de Barcelona
Presidenta del ple del CZFB

Barcelona és un exemple clar de compromís social i mediambiental sobre com les ciutats afronten els reptes globals. Al costat d’altres àrees metropolitanes del món, treballem en xarxa enfront de l’emer- gència mediambiental, i d’aquesta manera superem les nostres limi- tacions com a administració local.

La pandèmia provocada per la Covid-19 ha reforçat la importància d’implementar un disseny urbà sostenible. Barcelona aposta per la reducció d’emissions, per un nou creixement urbà, amb la sosteni- bilitat com a principi ineludible, i per teixir aliances amb altres ac- tors. aquest és el cas del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB): Aquest 2021 la Zona Franca s’ha consolidat com la gran pla- taforma de l’àrea metropolitana de Barcelona generadora de noves oportunitats, una àrea clau en què la ciutat pot projectar, analitzar i experimentar nous models de producció, mobilitat i economia 4.0 a escala i temps real.

La Zona Franca ha mostrat valentia en emprendre nous models productius com ara el centre d’alta tecnologia 3DIncubator, el hub DFactory de tecnologies 4.0 o facilitant l’ampliació de Mercabarna. També ha afrontat el repte mediambiental i energètic participant en el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econò- mica (PERTE) del vehicle elèctric i connectat, promovent plaques fotovoltaiques als sostres industrials, ampliant la xarxa de carril bici o contribuint, juntament amb TMB, a construir la primera estació de servei d’hidrogen verd per al transport en el nostre país.

No hi ha dubte que poques ciutats al món disposen d’espais públics tan destacats com la Zona Franca de Barcelona, que es puguin utilit- zar com a laboratori urbà de nous usos productius i, en conseqüèn- cia, de noves professions emergents.

Com a presidenta del ple del Consorci de la Zona Franca de Barcelo- na i alcaldessa de la ciutat, és una satisfacció veure la culminació tan brillant del DFactory com a hub industrial 4.0 i captador de talent i de noves ocupacions, la consolidació de la Barcelona New Economy Week (BNEW) i el compromís per la igualtat de gènere de les jorna- des Barcelona Woman Acceleration Week (BWAW). Aquestes inicia- tives i molts altres projectes mostren la importància del Consorci de la Zona Franca per dur a terme una acció climàtica i productiva amb una veritable mirada social.